dinsdag 19 januari 2010

Parijs dag 4, een dag vol kunst en cultuur

Gisteren heb ik niet veel over onze belevenissen geschreven, dat kun je uitgebreid op de blog van Jeanette lezen, ik geef zo de link als je die nog niet hebt. Ik volsta er mee om te vertellen dat we ruim 10 km hebben gelopen en daarbij de Eiffeltoren, de miltaire school, de musee d'architectuur voorheen paleis de Chaillot, de Arc de Triomphe, Pont Alexander III, enz gezien hebben. Helaas was het niet zulk mooi weer dus de top van de Eiffel was niet te zien en hebben we die ook maar niet beklommen, misschien verder deze week bij helder weer. Vandaag zijn we met de metro, die we al aardig onder de knie hebben, naar Montmartre gegaan voor een dagje kunst en cultuur, hieronder een paar foto's om jullie mee te laten genieten. Hierboven een gietijzeren deur die ik zo mooi vond op de begraafplaats van Montmartre. Op deze begraafplaats liggen vele beroemde fransen o.a. Degas. Echt een hele andere begraafplaats dan die wij gewend zijn. Allemaal tombes en huisjes die hier en daar zelfs op mini kerkjes lijken.
Hierboven en onder 1 van de living statues die bij de Sacre Cour stonden. Met deze flierefluiter had ik sjans volgens Jeanette, maar het was betaalde "liefde" hoor, na het betalen van een euro voerde hij een act voor me op geheel met knipoogjes en een kushandje. Dus al was het leuk het was ook wel dubieus, denk niet dat hij me echt leuk vond. Jammer hoor. Hij deed zijn act overigens erg goed. Leuk om te zien.
Ik ben al jaren groot fan van Dahli dus toen ik las dat er een permanente tentoonstelling van hem hier was moest ik er natuurlijk heen. Heb veel werk van hem gezien die ik niet kende dus zeer de moeite waard. Met ons metrokaart kregen we ook een leuk korting op de toegangsrprijs.

Hieronder een leuk ornament op een muur die ik onderweg tegenkwam die geheel in tegenstelling was met zijn pitoreske omgeving.

Een palet van 1 van de vele kunstschilders op het plein Place de la Tetre. Op deze plein zie je veel kunstschilders bezig die ter plekke je portret willen tekenen of je een ander kunstwerk willen verkopen. Niet alles was mijn smaak, maar er was veel moois bij. Knap hoor! Ik kan nog geen stokpoppetje tekenen vandaar dat ik stempel.

En hier tot slot de Sacre Cour, bij velen bekend, maar het blijft zeer indrukwekkend van buiten en binnen.

Het was weer een heerlijke dag in deze schitterende stad. We hebben nog 3 dagen te gaan en plannen voor elke dag al klaar, we halen er uit wat er in zit. Volg ons op onze reis door elke dag even terug te komen en laat een berichtje achter, vinden we leuk.
Wil je uitgebreider lezen over gisteren en vandaag? Klik dan door naar Jeanettes blog.
Tot morgen! Au revoir!

1 opmerking:

Kim zei

KLinkt allemaal erg goed meiden. Ik ben zelf een aantal jaren geleden ook naar Parijs geweest en ben toen naar Pere Lachaise geweest. Daar liggen onder andere Jim Morrison, Edith Piaf en Alfred Chopin begraven. Erg indrukwekkend en dan heb ik het nog niet eens over de grootte van de begraafplaats, het was een dorp op zich. Nog veel plezier en ik hoop dat het weer iets beter wordt.Hebben jullie ook het Louvre en de Montparnasse nog op jullie lijstje staan? |Vanaf de bovenste verdieping van de Montparnasse heb je een prachtig uitzicht over Parijs.(bij helder weer dan he). En Versailles is trouwens ook leuk om te doen, als je dan toch in de buurt bent.
Groetjes van Kim