maandag 18 januari 2010

Parijs dag 3: het goud ligt op straat

Vandaag bij de Eiffeltoren, verslag volgt later, iets meegemaakt wat me de hele dag heeft beziggehouden. Lopen Jeanette en ik richting de Militaire school, wordt ik opeens staande gehouden door een jonge dame die zich eerst had gebukt en daar zgn een ring vondt. Ze liet het aan mij zien en zei: volgens mij is dit een gouden ring, is het soms van u? Naief als ik ben kijk ik er naar en zeg: nee hoor die is niet van mij en ja het lijkt inderdaad wel goud. (dit gebeurt allemaal in het engels en dat had natuurlijk al een alarmbelletje moeten doen rinkelen). Ze past de ring om alle vingers en zegt, bij past mij toch niet, houdt u het maar: for good luck. Ik weiger de ring, ja wat moet ik met een gouden ring die niet van mij is? Maar ze drukt het me nogmaals in de hand en zegt het is voor u. Ik weer: " nee u heeft het gevonden (DUHHH, Louise!!), u mag het houden" en als ze het niet aan wil nemen zeg ik dat ik het dan wel op het bankje leg vlakbij waar ze het gevonden had. Dat ging de dame te ver en met een ontevreden gezicht liep ze verder waar ze met een andere dame die verder op achter een boom stond verder liep. Hmmmm, dat was dus geen zuivere koffie. Ik nog bedenken wat er met me gebeurd zou zijn als ik het wel had aangenomen? Gaan ze dan stennis schoppen? U heeft mijn ring gestolen! en wordt je dan door de andere gerold?? Geen idee. We hebben de dames in de gaten gehouden zo gedurende onze wandeling en hebben ze dezelfde ring wel 3 x aan iemand anders proberen te slijten met dezelfde truc, maar gelukkig was niemand zo stom. Bij de Arc de Triomph probeerde een man al dezelfde truc bij Jeanette uit te halen, maar ze was hem al voor door alwetend nee te schudden. Vanavond heb ik even gegoogeld op "truc met gouden ring Parijs" en vond vele hits, waarvan hieronder de link naar eentje. En nee de ring hierboven is dus niet de ring die mij is aangeboden maar precies zo eentje die door iemand anders is aangesmeerd en zijn verhaal op het internet zette.. Wees dus gewaarschuwd als je naar Parijs gaat: het goud ligt hier echt niet op straat! http://standaard.typepad.com/en_nu_even_elders/2009/06/straatlopers-onder-elkaar.html

Welterusten!

3 opmerkingen:

Marjanne zei

Ja ik ken de truuk, als je de ring aanneemt vragen ze je geld en laten ze je niet los tot ze wat hebben,minsten 20€, heel vervelend. Er is veel armoede hier in Parijs, veel roemenen die in woonwagenkampen wonen en andere illagen voeren deze act op. Heel irritant, maar als je ziet hoe die mensen leven...

Hillie zei

Brrr, akelig hoor. Gelukkig goed afgelopen!

didi zei

Hahaha, ons overkwam hetzelfde: een Pool die het oerlelijke ding "vond", hem aan m'n vinger schoof, "no divorce!" riep en vervolgens vroeg of hij een kop koffie van ons kreeg. We gaven hem 5 euro (heerlijke koffie voor dat bedrag op het dak van Lafayette!). Voordeel van de twijfel (de ring voelt zwaar, er zit een 18K-stempeltje in.... wie weet een paar tientjes waard?), maar na googlen zie ik dat we in een aardige grap zijn getuind. Heb wel vervelender bedeltrucs of berovingen meegemaakt!